Svätá spoveď

„Tí, čo pristupujú k sviatosti pokánia, dostávajú od Božieho milosrdenstva odpustenie urážky spôsobenej Bohu a zároveň sa zmierujú s Cirkvou, ktorú hriechom ranili a ktorá sa láskou, príkladom a modlitbami pričiňuje o ich obrátenie.“

KATECHIZMUS KATOLÍCKEJ CIRKVI 1422

Návrat márnotratného syna k otcovi

Proces návratu k Bohu, nazvaný obrátenie a ľútosť, zahŕňa v sebe bolesť nad spáchanými hriechmi a odpor voči nim, ako aj pevné predsavzatie v budúcnosti viac nehrešiť. Obrátenie sa teda týka minulosti i budúcnosti; živí sa nádejou na Božie milosrdenstvo. Kto chce dosiahnuť zmierenie s Bohom a s Cirkvou, musí vyznať kňazovi všetky ťažké hriechy, z ktorých sa ešte nespovedal a na ktoré sa rozpamätá po starostlivom spytovaní svedomia.

Vyznanie hriechov kňazovi tvorí podstatnú časť sviatosti pokánia. Treba, „aby kajúcnici pri spovedi vyznali všetky smrteľné hriechy, ktorých sú si vedomí po dôkladnom spytovaní svedomia, aj keby boli veľmi skryté…

A čo všedné hriechy?

Cirkev veľmi odporúča spovedať sa zo všedných hriechov, hoci to samo osebe nie je nevyhnutné. „Celá účinnosť pokánia je v tom, že nám navracia Božiu milosť a spája nás s Bohom v dokonalom priateľstve.“

Pokoj v duši

Cieľom a účinkom tejto sviatosti je teda zmierenie s Bohom.  U tých, čo prijímajú sviatosť pokánia so skrúšeným srdcom a s nábožnosťou, „zvyčajne zavládne pokoj a spokojnosť svedomia spolu so silnou duchovnou útechou“. ­ Sviatosť zmierenia s Bohom spôsobuje totiž pravé „duchovné vzkriesenie“, prinavracia dôstojnosť a dobrá života Božích detí, z ktorých najvzácnejším je priateľstvo s Bohom.

Svätá spoveď

Duchovné účinky sviatosti pokánia

  • vzrast duchovných síl pre kresťanský boj
  • zmierenie s Bohom, ktorým kajúcnik znovu získava milosť;
  • zmierenie sa s Cirkvou;
  • odpustenie večného trestu, ktorý si človek zaslúžil za smrteľné hriechy;
  • odpustenie, aspoň čiastočné, časných trestov, ktoré sú následkami hriechov;
  • pokoj a spokojnosť svedomia a duchovná útecha;

„Spoveď je ako oheň, vďaka ktorému balón vystupuje do neba. Aby sa mohol vzniesť do výšin, potrebuje sa zbaviť záťaže; podobne sa potrebuje zbaviť záťaže hriechu aj duša, aby sa mohla vzniesť do neba.“

(bl. Carlo Acutis)